onsdag 18 juli 2012

WTC 9/11, Brooklynbron och nudlar över allt.

Go kväll, eller tidig kväll som det är här på Manhattan.

Äntligen fick vi ett oväder, det regnar och åskar så att värmen försvinner nog lite grand, jag skulle ju jogga i Centralpark. Lite varmt, eller vad tror ni? Ja, värmen förresten, vad ska man säga om den? Jag gillar värme och har inga större problem med värmen, men när det är 94 F (34-35 C) på förmiddagen då vet man att det blir en dryg dag att strosa runt i New York. Och att jogga... hm, ja det släpper vi tills imorgon...

Jag började dagen med att kolla upp lite om bussresan till Boston, fick tipset av Conciergekillen i lobbyn att Boltbus är bra. Så jag åkte till Pennstation med The Metro för att kolla upp lite, the Metro är skitbra, enkel att åka och luftkonditionerad. Förresten hela Manhattan är ganska enkelt att hitta på, gatorna är numrerade W51 st, E52 st osv. och sedan avenyer i längsriktning. Bussbiljetten får man köpa på nätet, så då får jag göra det. När jag ändå var där så fortsatte jag till WTC och the Memorialplace.

Det var en otrolig säkerhetskoll innan man fick gå in, ungefär som på flygplatsen. Jag, som tyckte att det var en brilliant idé, filmade en snutt och då fick jag stå med dumstruten på ett tag och radera filmen. It´s not allowed, outside it´s ok but not in the security area... Man är ju bara en godtrogen svensk. Inne på området var det riktigt andaktsfullt med vattnet som strömmade, kolla in filmen förresten, och jag pratade med en guide om hur man skulle tolka vattenströmningen. Arkitekten eller konstnären hade inte lämnat någon förklaring. Det var upp till var och en att tolka. Det fanns också ett träd som på något sätt hade klarat sig och det vårdades ömt. Usch, vad sorgligt det är att det ska behöva finnas sådana här monument. Människan är i grunden god... Hoppas jag i alla fall.

Brooklynbron, hade jag som ett mål att uppleva och gå över. Varför, har jag ingen aning om, men det ligger några bilder inom mig om att New York marathon går över Brooklynbron, om det nu kan vara en långt-borta-förklaring. Skulle egentligen joggat över den... Gick tillbaka i hyfsat rask takt och svettades som en galning när jag kom in i Metron för att åka tillbaka till 51 St. Oj, vad det går åt vatten att dricka. Det som är i kranen och duschen luktar som en klorfabrik, så det går bra att tvätta sig och duscha i.

Ja, visst ja, nudlarna vad har dom med detta och göra? Jo, jag skulle äta något vid South Port och hittade en "galleria" med massor av olika streetfoodrätter. Nudlar med tempuraräkor och kyckling, det låter bra tyckte jag... Allt klart och jag skulle gå och sätta mig, tog tallriken med en hand. Plasttallriken, gick sönder. Nudlar över mig och golvet. Skämsstruten på igen. Jag såg ut som en nudelpudel. Två sekunder senare hade det kommit folk som städade upp och jag försökte torka av mig nudlarna så gott det gick. Fick trösta mig efteråt med en Samuel Adams Summer Ale...

This is New York...

I morgon blir det museer. Hann inte dit idag. Go´natt, eller ni sover nog redan.

PS! Filmen kommer snart, det tar sin lilla tid...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar