lördag 21 juli 2012

Jogging, Cruise och Guggenheim

Nu kommer sista reflektionen från New York, för i morgon bär det av via Boltbus till Boston. Då blir det ett Bostonperspektiv för att på onsdagen glida in på det som är själva grejen Scratch@MIT. Men en sak i taget, dagen började med att jag i min envishet steg upp tidigt och började "Powerwalka" till Centralpark där jag fick min joggingtur. Riktigt skönt att komma ut så där på morgonen, det var nästan ingen trafik. Så det blev en timme ute, jogga och stretcha med extra allt. Bananen jag åt innan jag stack ut tog slut efter 45 min. Men det gick ändå... så nu kan jag checka av Centralparkjoggen.

Nästa steg skulle ju bli Guggenheim, men där var det öppet till hyfsat sent, så jag valde att ta en Cruise ner till Damen med facklan. Det var kalasväder och inte så förtvivlat varmt. Fick i mig en hamburgare innan turen, men för ända in i hela världen... här åker man hela vägen till Amerrka, the land of burgers och så får man en smaklös företeelse. Skäms på er. Man får kanske skylla sig själv? Nere vid hamnen, massor av folk. Det är kanske inte där man ska smaka på en gourméburgare.

Turen var hyfsat bra, man fick se Manhattan från Hudsonfloden, så kameran gick varm. Ni får stå ut med en liten filmsnutt med bilder från turen. Det blir ingen superredigering idag, kom hem vid 19.30 så jag är trött...





Guggenheim
Äntligen, äntligen blev det Guggenheim. Vis av mitt besök på MoMa åt jag lite streetfood utanför, det blev inte så himla dyrt. Lamb Gyro, ja, jag blev mätt i alla fall. Oh, vilken underbar byggnad. Arkitektur på högsta nivå och en hel del bra konst. Kandinsky-utställning var väl inte speciellt stor, men det som visades hade hög klass. Hade på mig sådana där Audio-tour-lurar så att man kunde få lite mer innehåll berättat för sig. Det är så intressant! Men, men, man fick inte fotografera. Stenhårt. Så jag vågade inte, ville inte stå i skamvrån denna gången. Några bilder inne i huset i alla fall...




Chelsea
Jag tog mig också en tur till Chelsea Pier, där jag gick en runda på den där järnvägen som var omgjord till en park. Det är en oas, men den här gången var det massor av folk, som hade samma idé som jag.




Nu har jag lärt mig The Metro, hittar hyfsat med karta, har varit i Central Park ett par gånger. Känner mig trygg att röra mig hit och dit. Och jag har missat hur mycket som helst som jag skulle vilja se. Har gått massor. Och nu ska jag åka vidare. Slutreflektion; Minst tio dagar för att försöka förstå Manhattan. Om det ens går...

I morgon åker jag buss... ska bli kul.

Vi hörs i Boston, eller på väg dit (WiFi i bussen, sägs det). Kommer att sakna The Pod Hotel.
Goodbye N.Y




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar