torsdag 19 juli 2012

Kultur, kultur och lite irrfärder

Dag tre.
Hoppsan vad tiden susar iväg, och pengarna också för den delen. Konstigt land. Köpte ett 7 dagars Metro-kort med fria resor, men betalade nästan lika mycket för en Panini med Craneberry juice på MoMa, Museum of Modern Art. Ja, jag vet. Man ska aldrig äta på ett sådant ställe, men jag blev hungrig så enkelt var det. Jag hade som sagt joggat på morgonen och efter sportighet kommer alltid kultur. Och med kultur kommer alltid hunger, så är det. Punkt.

Jag köpte en VIP-biljett på hotellet som var halva priset till MoMa, den killen som sitter i receptionen är ett socialt geni. Kunnig som tusan och hjälper till med allt, ska inte glömma att betala honom i morgon för biljetten. Jag hade inga kontanter, men det fixade han så att jag kan betala senare. Serviceminded och easy going...

Promenerade till MoMa, det var inte så långt. Och sniffade in kultur så det bara skrek om det. Gillar att titta på olika konstnärers uttryck. Det får jag tacka min pappa och mamma för, tror jag. Känslan av muséer finns liksom inombords, ja ni förstår säkert. Om inte... sorry, U missed something. Filmen visar några verk av flera spännande konstnärer, ni kan ju alltid se om ni kan identifiera någon/några/alla av dem. En liten frågesport i kultur. Själv kan jag förmodligen inte vem som är konstnären till vilket verk, men huvudsaken är att det händer någonting inombords. Och det gör det.


Jag hörde en kille i 10-års åldern säga till sin pappa; - This could I have done. Och då funderade jag lite, och kom fram till att det är ibland en del som säger att det där skulle vilken unge som helst kunna göra. Ja, själva görandet kanske vem som helst kan, men tanken dit är inte helt enkel. Det enkla är det som syns, men det svåra är det som inte syns. Nu ska jag inte förveckla in mig i kulturfilosofiska frågeställningar, även om det är kul, utan hänge mig åt fakta och vad som faktiskt hände dag tre. Har jag sagt att det har varit mycket svalare idag? Behaglig svensk högsommar. Som det ska vara och man slipper köpa vatten stup i kvarten, för 2 $ flaskan.

Här kommer det några kulturklipp från dagen, ingen musik. Låter bilderna tala.




I morgon har jag bokat in mig på en Pod Hotel FREE Streetwise New York Walking Tour: High Line to the Village. Ska bli spännande. Återkommer i morgon med rapport. 

Ha det gott så länge.

PS! Det där med irrfärder var inte så allvarligt. Gick ned i fel Metrostation, frågade om det var rätt. Nix, wrong way. Gick på rätt station. Kom inte igenom, kortet var låst en stund. Väntade. Åkte med ett express metro, som inte stannade där jag skulle av. Fick åka tillbaka. Och hamnade rätt. Mina irrfärder var inte så svåra som Odysseus (?), även om jag var lite sugen att komma till hotellet lite tidigare. Som det kan bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar