torsdag 26 juli 2012

Scratch day 1 - tankar, idéer och sammanfattning

Efter en tur till en pizzeria med ett gäng från konferensen är jag nu "hemma" igen. Det är nästan så att hjärnan spricker av nya intryck och tankar. Därför är det inte alls dumt att varva ner med lite bloggande. Så ni får stå ut med att jag kanske upprepar mig, svamlar ostrukturerat eller på alla möjliga sätt hoppar i tankebanorna.

Highlights


Keynote med Mitchel Resnick, professor och Karen Brennan.
De gjorde en kort resumé och reflekterade kring fem år av Scratch och vad som kanske kommer inom den närmsta tiden. De var överväldigade att det hänt så mycket med Scratch och "the Scratch Community". Saker som de inte trodde skulle hända har hänt, utveckling på massor av olika sätt. Bland annat hur kidsen har använt Scratch och Scratchs Sociala media. Riktigt spännande saker. Och hur lärandet har gått till i och med idén med Share, Remix. Flera tutorials, från kidsen, har kommit upp på sidan. Man har använt Scratch för att göra guider till hur man ritar Mangafigurer i Scratch osv... Idén med Share-Remix är alldeles lysande.



Just nu är de inne på utveckling av Scratch 2.0, som de har varit tvingade att utveckla i Flash för att klara av alla funktioner. HTML 5 har inte alla funktioner så det gick inte än i alla fall... Men det finns en utveckling åt ett annat håll på Berkely kallad Snap, den funkade på alla olika webbläsare inkl. iPad. Kolla här om du är intresserad (man kan göra en hel del avancerade saker):
http://snap.berkeley.edu/snapsource/snap.html


Riktigt bra med whiteboardfärg på vissa väggar. Mer sånt i våra klassrum.


På förmiddagen var jag på en workshop kallad: My Excellent vacation. Vissa delar var väl inte så spännande, men idén gick ut på att barnen gjorde en presentation i Scratch med bilder och tal. Ämnet var semester, men kunde också vara en plats som betydde någonting viktigt. Och den mest spännande idén var att de sedan gjorde en Googlemap med de olika ställena utpekad på kartan med Scratchbilden inklistrade och länkad till projektet (på scratch.mit.edu). Det var en ny och riktigt bra idé som jag ska ta med mig.

På eftermiddagen lyssnade jag lite på en panel om MIT Scratch-kursmaterial (curriculum guide). Det var intressant att lyssna på, materialet finns att hämta på Scratchsidan. Vet inte om det är översatt till svenska, men det kanske vi skulle göra? Själv har jag lite svårt för kursmaterial, men det finns en vits med att använda det...

Och så var det dags för Stephen och Kinect2Scratch (version 2.0, som är riktigt bra och enkel att använda). Jag gjorde också en kort presentation av ett litet projekt som jag gjort tillsammans med några elever. Det var kul att göra presentationen på engelska, bara 4-5 minuter men ändå. Man växer liksom lite...



Dags för Posters och Demonstrations.
Det fanns ett tjugotal utställare, som visade idéer, produkter som håller på att utvecklas till Scratch eller på något vis har koppling till Scratch. Oj. Oj. Så många fantastiska idéer. MaKey Makey har jag tjatat om, det fanns något som liknade ett mini-arduinoboard (NanoBoardAG) som funkade med Scratch, man kunde få ut en (eller 2?) motorer också plus input med sensorer. Har massor av annat spännande. RFID-card som ett Arduinoboard kunde känna av via Scratchklonen SA4. Där kan man göra riktigt coola saker. Ska testa... :)










Hoppsan, nu hamnade jag lite inne på nörderispåret, men det är ju där man kan jobba med entreprenöriellt lärande och det tror jag vi ska göra betydligt mycket mer i skolan. They call it tinkering... kanske inte samma sak, men ordet är kul i alla fall. Det finns en kultur med Maker Faire och tinkering som är intressant. Pratade en del med en japansk pappa som hade tagit sina barn med sig till konferensen. Vi pratade skolsystem och hur det fungerade i Japan resp. Sverige, superintressant. Nivån på de japanska eleverna är riktigt hög, men de ser upp till de nordiska skolsystemen, Finland, Sverige, Danmark... Men vi håller ju på att lämna det vi är bra på. Så, dags att tänk till och tänka rätt i skolan igen... Vi ligger väldans högt i kreativitetsligan, vad kan det bero på? Är det tack vare eller trots skolan? Nu släpper vi det förresten. Ska inte bli politisk...


Nej, nu får det vara nog med ord för idag. Dags att sova lite. G´natt.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar