fredag 20 juli 2012

Walking Tour, Greenwich village och Times Square

Borde ha hunnit med Guggenheim idag. Men det blev inte så, det blir egentligen aldrig som man förväntar sig.  Och när ska jag lära mig att åka hiss? Har gått av två gånger på fel plan, står i mina egna tankar och tror att hissen alltid stannar där jag ska av. En litet tips till er andra; nej, den stannar där andra vill av eller ska "på" hissen också. Jag lär mig kanske...

Nåväl, dagen började med en samling i foajén för dagens Free Walking Tour med två guider. Vi var ett gäng på 14 personer inkl. Dan and Andrew som guidade oss till ställen vi förmodligen inte hade kommit till själva. Och det tackar jag dem för. Amazing, skulle man kunna uttrycka det. Vi var folk från US, Ukraina, Australien och jag från Smebacken. Jag gillar sånt och att man får praktisera engelska, still improving...

Vi tog the Metro ner mot Greenwich village via Chelsea Market.


Järnvägen är bevarad och omgjord till en park, riktigt häftigt gjort. Istället för att riva ned den, så blev det en grönskande park.




Det roliga börjar egentligen i Greenwich village, det var ju där allt hände... när artisterna, konstnärerna och bohemerna flyttade in. In the Sixties... Det var en helt annorlunda arkitektur, inga höghus utan bibehållna hus som dom var. Nu mera är det den "hippaste" platsen. Vi gick förbi en affär som hette Music Inn. Helt enormt vilken affär, glöm allt du sett om hur en affär ska se ut... instrument överallt, väggar, tak och golv. En övervintrad halvhippi och en ung kille som visade en Fretless Sitar/guitar, som jag fick prova... Hann inte förstå hur den var stämd, men verkade hur cool som helst, lyssna lite förresten (inte jag som spelar...). Det fanns en theramin också. Waaoo, där skulle jag vilja tillbringa resten av dagen.




Hungern satte in och jag ville få någonting i mig snabbt. Det blev Noodle soup på Saigon Schack, hyfsat för 10$. Vart skulle vindarna föra mig? Guggenheim, nja lite sent så jag tog ett beslut för Time Square och Broadway. Lite Metro igen... och så regn, regn och regn. Inte alls vad jag ville ha. Hamnade på Starbucks med en kopp te för att invänta regnet, men det var segt. Till slut slocknade regnet i sitt försök att dränka oss. Paraplyförsäljningen gick upp med 1000%. Och Broadway vid Time Square. Oj, inte något för den som inte klarar av blinkande saker över allt, människor i rörelse, bilar, herregud vilket kaos. Eller kanske inte, men man överlever inte många timmar i ett sådant stök.




I morgon är det sista dagen, lite synd. New York är en sån fantastiskt härlig stad. Ytterligheterna trängs och det finns plats för alla. Nästa gång blir det fjorton dagar här...

I morgon Guggenheim och en joggingtur på morgonen, har gett mig på att jogga i Centralpark. Kommer jag att lyckas med det? Stay tuned...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar